Det finns gott om fördelar och nackdelar att ta upp vad gäller de två huvudkonkurrenterna på spelkonsolernas marknad, de två konsolerna Playstation 4 från Sony och Xbox One från Microsoft.
De båda konsolerna släpptes nästan samtidigt under hösten år 2013 och när de släpptes fick Playstation 4 verkligen en flygande start och ett försprång som Sony sedan har förvaltat och behållit. Det finns flera orsaker till att lanseringen blev en smärre katastrof för Microsoft. En av anledningarna har med Xbox Ones menyer och tillbehöret Kinect att göra. Microsoft valde att sätta ett pris på 499 dollar för Xbox One och skicka med ett exemplar av den väldigt avancerade kameran Kinect med varje konsol.
Tanken var att integrera Kinect med varje konsol, både vad gäller menyer och i själva spelen och spelupplevelsen. Dock visade det sig att konsumenterna inte var så värst intresserade av Kinect och spelen som var särskilt utvecklade för Kinect och som man skulle spela genom att röra på hela kroppen (Kinectens kamera registrerar hur människor rör sig så man spelar genom att röra på sig). De klarade sig även rätt väl utan de menyer som kunde styras med rösten. Kinect var väldigt avancerad vad gäller dess teknik, med både röstigenkänning och möjlighet att känna igen saker som enskilda fingrar eller läsa av en spelares kroppstemperatur. Jämfört med den första Kinect-kameran, som såldes till den föregående konsolen Xbox 360, var Kinect till Xbox One ett litet tekniskt mästerverk, teknologisk briljans. Problemet var att konsumenterna mest var ute efter och intresserade av traditionella spel. Microsofts val att inkludera en Kinect med varje konsol istället för att låta Kinect bli som ett tillval som man kunde köpa till helt frivilligt efter egen smak och eget tycke skulle i efterhand visa sig vara ett misstag.Tanken var god men det ledde till att konsolen blev 100 dollar dyrare än Playstation 4, som såldes endast med en vanlig gamepad för 399 dollar.
Nästa misstag var att vid lanseringen göra så att endast lansera Xbox One i vissa länder där man hade utvecklat stöd för landets språk, vilket ledde till att den officiella lanseringen blev ordentligt försenad i många europeiska länder, däribland de nordiska länderna. Officiellt släpptes Xbox One inte i Sverige förrän tidigt på hösten 2014, men inofficiellt gick den att få tag på tack vare import från till exempel Storbritannien. Butiker som ville sälja konsolen tog saken i egna händer. Denna försening berodde alltså delvis på att Microsoft ville lansera konsolen med möjlighet att navigera i menyer på det inhemska språket, något som man inte hann med i tid till lanseringen. Just röstigenkänningen med Kinect var en bidragande faktor. Textmenyer på svenska är en sak och något som man ganska snabbt kan ordna med, men röstigenkänning är något som man behöver lägga betydligt mer jobb och resurser på för att anpassa till varje land.
Slutligen så var Xbox One en konsol med sämre prestanda än Playstation 4. Detta ledde bland annat till att vissa spel kördes i upplösningen 900 p istället fö 1080 p men skillnaden var trots allt ofta ganska hårfin.
Follow Us